Platobná karta je bezpečný spôsob platenia
Počet prezretí 1193
Prečo je online platba kartou pre spotrebiteľa výhodnejšia, než platba na dobierku alebo bezhotovostný prevod. Platbou kartou na internete ste automaticky získali právo na bezplatnú službu, ktorá sa nazýva Chargeback.
Platobná karta je bezpečný spôsob platenia na internete
Mnoho spotrebiteľov sa zdráha použiť pri platení v eshope platobnú kartu. Z obavy pred zneužitím karty si radšej nenechajú nastaviť limit pre internetové nákupy už pri vystavení novej karty. Na nasledujúcich riadkoch vám uvedieme hlavný dôvod, prečo je online platba kartou pre spotrebiteľa výhodnejšia, než platba na dobierku alebo bezhotovostný prevod.
Ako prebieha platba kartou na strane obchodníka?
Platba kartou online prebehne medzi kupujúcim a predávajúcim takzvane v reálnom čase. Obchodník obdrží od prevádzkovateľa platobné brány, tj. banky, avízo o úhrade. Toto avízo sa prejaví na strane kupujúceho blokáciou alebo priamo debetom platenej sumy z jeho bežného účtu. Reálne zatiaľ nedošlo k pripísania čiastky na účet obchodníka. K realizácii prevodu najviac do sumy prevodu má obchodník vymedzený časový úsek, spravidla 7 dní. Z vyššie uvedeného vyplýva, že obchodník môže zvoliť inkaso nižšie sumy napríklad v prípade, keď časť objednávky nie je schopný expedovať.
Realizáciu platby musí vykonať obchodník ručne v prostredí ecommerce aplikácie. Solídny obchodník teda vykoná pripísania platby až v okamihu, keď sa presvedčí, že zaplatený tovar je schopný v konkrétnej lehote expedovať.
Keď sa dejú veci, ako nechceme
Odhadom v 99,99% prípadov obchodník expeduje tovar bez zbytočného odkladu po dokončení vašej objednávky v eshope. Platba kartou je tak najrýchlejším spôsobom platenia na internete. Vo väčšine prípadov sa nepriamo spoliehame na preverenie obchodníka zo strany banky, ktorá poskytuje prístup k platobnej bráne. Banky spravidla uzatvárajú zmluvy o ecommerce s významnejšími eshopmi.
Čo sa môže stať práve vám v jednom prípade z tisícky?
Obchodník na internete realizuje, tj. príjme platbu kartou a už sa akosi nedostane k odoslaniu tovaru alebo dodaniu dohodnutej služby. Tým dôvodom môže byť podvod, zaslanie vadného tovaru, dodanie nekvalitnej, alebo žiadnej služby, insolvencie až konkurz obchodníka. Zaplatili ste si dovolenku v renomovanom eshopu, ktorý je v skutočnosti sprostredkovateľom zájazdov nevýznamnej cestovnej kancelárie, ktorá tesne pred sezónou naposledy stiahla roletu? Pripomína vám to nákupy na malých zľavových serveroch? Lákajú vás nákupy značkovej elektroniky o polovicu lacnejšie než v oficiálnom obchode? Toto sú reálne prípady, o ktorých pravidelne čítame v správach z domova.
Zaplatili ste kartou? Potom nemáte problém
Platbou kartou na internete ste automaticky získali právo na bezplatnú službu, ktorá sa nazýva Chargeback. Že ste o tom ešte nikdy nepočuli? Nečudujte sa. Vydavateľom platobných kariet sa táto prax príliš nevypláca. Kartové asociácie typu VISA, MasterCard, American Express, poťažmo vydavatelia platobných kariet, tj. vaša banka, sa zaviazali garantovať bezchybné dodanie tovaru alebo služby. Pôvodným zámerom bolo chrániť spotrebiteľov pred duplikovaním údajov na karte a ich následným zneužitím. V praxi je možné uplatniť právo spotrebiteľa aj v ďaleko bežnejších prípadoch ako je nedodanie zaplateného tovaru alebo služby na internete z akéhokoľvek dôvodu, napríklad podvodu alebo insolvencie obchodníka.
Po neúspešnom domáhaní sa práva u obchodníka sa môžete obrátiť priamo na vašu banku, ktorá kartu vystavila. V prípade oprávnenej reklamácie je banka povinná vám vrátiť peniaze na váš účet. Banka potom vymáha peniaze po obchodníkovi sama na svoje riziko. Vy ste o nič neprišli. Stále ešte neplatíte kartou na internete?